Stansa i dekorgummi

Just nu är Thickers och 3D alfabeten/dekorationer över huvudtaget väldigt inne och hur många av oss sitter inte med nån form av stansverktyg med till hörande alfabeten (och figurer också för den delen)? Jag är en QKoman och därför är det QK jag utgått från här men jag antar att detta funkar i de flesta andra stansmaskiner....

image136

Om man stansar med en vanlig QK-tång (squeeze) så måste man peta bort foamet runt bokstäverna  (detta är absolut ingen fara för diesen att ta bort foamet, ibland får man göra det ändå för att den ska stansa bättre i papper)annars är det svårt att få in dekorgummit i tångens gap.

image137

Jag för in diesen och dekorgummit samtidigt och det är inte alltid som man får med dekorgummit ända ner till botten av gapet men huvudsaken är ju att det hamnar nedanför bokstäverna (figuren) på diesen när du stansar.

image138

Så här ser dem ut när de är utstansade och de liknar ju foamthickers, fördelen med detta är ju att man bara stansar ut de bokstäver man vill ha och man riskerar ju aldrig att stå utan bokstaven A när man så väl behöver dem i ett ord ;o) eller har en massa z,x,y,w,q kvar på arket......

image139

Här använder jag QK Revulotion istället och då behöver man inte peta bort foamet runt bokstäverna, det funkar ändå....

image140

....och något som jag gillar med "Revan" är att man verkligen kan snålstansa, jag klipper oftast bara till bitar av både papper eller dekorgummi när jag  så de precis täcker det jag ska stansa ut.

image141

Här har jag dels använt ett QK grand alfabete (Blossom) och mönstrat dekorgummi (denna är lite tjockare än den vanliga dekorgummit jag använt  från Panduro och funkar INTE MED SQUEEZEN) och tyckte det vart himla effektfullt.

image142

Här har jag både stansatut i dekorgummi och därefter i vanlig Bazzill och klistrat ihop dem.

image143

Här har jag använt samma font fast i två olika storlekar och lekt fram en rubrik.....

/LenaS

Kommentarer
Postat av: Viika

Snubblade in på din blogg och tänkte önska dig en trevlig kväll på samma gång :)

2008-04-25 @ 20:31:09
URL: http://viika.blogg.se
Postat av: Christel

Wow, vilket tips!!! Vad du är påhittig!

2008-04-25 @ 21:39:35
URL: http://www.christelscrappar.blogg.se
Postat av: Katleen

WOW så fint, måste leta efter gummi !!!

2008-04-25 @ 22:16:24
URL: http://crazyscrappers.blogg.se
Postat av: Pia

Wow vad fint det blir, måste man ju prova, men har ju endast tången.
Kram Pia

2008-04-27 @ 16:35:22
URL: http://www.piakron.blogg.se
Postat av: Linda

Åå vad läckert! Nästan så att jag saknar min lilla groda nu.

2008-04-28 @ 08:36:36
URL: http://lindaspysselblog.blogspot.com
Postat av: ANNAANNA

Hur sjuttsingen fick du tången till att gapa tillsäckligt för att få in foamet...

Det kan vara så att min tång har ett litet gap... för jag lyckas inte alls, inte ens om jag försöker peta in foam och die samtidigt, det kommer inte ens halvvägs innan det tar tokstopp.

2008-05-06 @ 18:35:00
URL: http://www.wonderings.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0