Vad är Vintage?

Ständigt ser man reklam för nya papper och dekorationer! Vintagepapper... Vad är det?
Ja det kan man undra?!
Vintage är nära släkt med Heritage. Jag trodde länge att det var samma sak men det är det inte!
(Men man använder sig ofta av vintage papper och vintagedekorationer i sitt Heritage.)
När man säger Vintage tänker man ofta på bilder från slutet på 1800 talet. Viktorianska damer i sina fina klänningar med mycket tyll och spets.
Faktum är att damerna på den tiden ägnade sig åt att klippa ut bilder och urklipp på bla, fina damer och samlade dem i en klippbok. Det kallades för "scraps".
Vintagebilder kan även vara från 1960 talet...

Vad kan man då säga tillhör vintage stilen?
Satinband, spets, organzaband, ovala dekorativa ramar, ornament ,guld och änglar är sådant som hör till vintage stilen.
Om du går in på denna sidan får du fler tips på vad vintagebilder är.
Det finns många papperstillverkare som säljer vintage papper.
Daisy D, Making Memories, Melissa Frances,Prima, Anna Griffin, för att nämna några. Färgerna på papperna är oftast lite dova och jordnära, blommor och swirls är vanliga. Gärna rosor.

Vad kan man använda till Vintage dekorationer?
Här följer lite tips:
¤ Gå till en antikaffär och leta gamla böcker/sångböcker. (gärna franska) Rivna sidor ur böckerna blir fint på Lo:n.
¤ Gamla biljetter, kuponger, tags - man kan använda det mesta man hittar.
¤ Satinband, organzaband och spets är dekorativt.
¤ Gamla knappar, nycklar, nyckelhål, urtavla blir fint.
¤ Gamla bokmärken
¤ Änglar. Du kan tex sätta vingar på baby fotot.
¤ Använd dig av guld och koppar färger
¤ Ovala dekorativa ramar. Använd gärna krakeleringsfärg för att få till ett gammalt utseende.
¤ Ornament och swirls blir jättefint
¤ Förstora ett foto och tryck ut det på CS som bakgrundsbild.
¤ Allt som man tycker ser gammalt och nostalgiskt ut funkar för det mesta.
¤ Ge blommor och blad ett slitet och gammalt utseende genom att chalka kanterna.

Nedan visar jag hur du kan "kaffefärga" papper för att få till ett gammalt utseende.

 Börja med att koka upp lite vatten som du häller pulverkaffe i. ( gärna lite starkare än om du själv skulle dricka det ) Låt det svalna och häll upp det i en burk som du får plats med pappret du vill färga.

 Doppa ner pappret. Låt det suga till sig en liten stund.

   
Lägg upp pappret på ett underlägg. Strö på lite pulverkaffe och låt det smälta lite. Borsta bort överflöd.
Sedan är det bara att låta pappret torka över natten. Vill du få lite häftiga ringar på pappret, doppa undersidan av en mugg i kaffet och sätt muggen på pappret. Låt den stå kvar så oxå över natten.



Så här blev mitt färdiga resultat! Ganska häftigt!

Jag satte en textstämpel på det kaffefärgade pappret och sedan har jag använt det på min Lo.
Så här ser min tolkning ut av en Vintage Lo:



Papperna kommer från Prima, Urban Cosmos serien. Sedan har jag använt mig av guldfärgat papper till titeln och målat Stripschip från Lil Davis i guld som dekoration på ramen.
Stripchip Heart Doodle Dessa passar utmärkt att använda som Vintage dekorationer. Finns att köpa i webshopen för 39 kr.

Här kommer ett kort i Vintagestil:


Jag har använt mig av spillbitar från Primas Urban Cosmos serien och den fina damen har jag tryckt ut på beige CS.
Fotot kommer från denna sidan. Här kan du hämta gratis vintagebilder till dina alster.

Nedan kommer ytterligare mer inspiration på Vintage Lo:
Småbilderna är klickbara.


  
Här har jag gjort egna "vintageänglar" utav foto uttryckta på CS med vingar bakom.
Nyckelhålet och gångjärnen är från grungeboardpaketet som ni oxå hittar i Grodans webshop.

Vill ni få ytterligare inspiration, kolla in hur du kan göra en modern vintage Lo med grungeboarddeko:
Eller kolla på denna youtubevideon.

Hoppas du har fått inspiration för att skapa i vintagestilen. Glöm inte månadstävlingen på forumet!
Scrappa på!
Kram Christel

Kommentarer
Postat av: Pia

Wow Christel vad fina..Är avis på dig, tänk om man kunde så bra..Tur att vi har dig som inspirerar så mycket!

Kramis Pia

2008-08-06 @ 20:58:08
URL: http://piakron.blogg.se/
Postat av: Anne/anneh

WOW:) Vilka häftiga vintage LOs. Älskar bara Angeln.

Tack för kaffe-tricket.Det måste man testa. Hittade hit via Lenas. Hade jag vetat att butiken fanns i Bromölla när vi körde ner till Österlen från Karlskrona tidigare i somras så hade jag gjort ett besök;0) Men det blir flera turer;). ska defenitivt följa din serie om olika stilar. Tänk bara vad jag har lärt mig om vintage och heritage idag, tack!

Ska också kolla upp tävlingen :)



mvh Anne

2008-08-06 @ 21:03:11
URL: http://annesscrapperi.blogspot.com
Postat av: Christel

Tack för de gulliga kommentarerna!

Jätte kul att ni svarar på inläggen så att man vet att någon läser dem och får inspiration!

Kram Christel

2008-08-07 @ 08:28:03
URL: http://christelscrappar.blogg.se/
Postat av: Lucienne

WOW WOW WOW!!!!!!!!!

Vilka LOs, vilken artikel.

Får inte fram fler ord... förstummad.

KRAAAAAAM

2008-08-07 @ 09:25:37
Postat av: LenaS

Du är ju helt otrolig!!!!Blir helt stum var gång jag ser dina alster!!

Kramis/LenaS

2008-08-07 @ 17:19:27
URL: http://lenasochronjasscrapp.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0