Chalks och rivna kanter

Chalks och rivna kanter

Av; Liza


Ett enkelt sätt att förhöja en layout eller ett kort är att riva kanterna på pappret eller att färga in dem med chalks. Eller varför inte använda båda teknikerna? Hur du gör detta på ett enkelt sätt ska jag visa dig nu.


Här har vi en layout i sin början. Den ser rätt så trist och intetsägande ut trots det färgstarka pappret. Eftersom bakrundspappret är lite ojämnt i sin färgläggning så valde jag att göra hela layouten lite mera ojämn så det passar ihop lite bättre.





Det finns speciella edges crapers, men jag valde att använda en vass liten sax för att visa att det går lika bra.




Du tar helt enkelt och rispar pappret med saxen, det kan vara lite klurigt från början, så testa gärna på spillpapper i ungefär den tjockleken du ska nyttja sedan. Ju tunnare papper desto vanskligare blir det och du får skrapa rätt så försiktigt. "Såga" in saxen emellanåt så får du snygga hack i pappret.

 



Så här ser det ut ungefär då du är klar. Det beror på hur pass uppskrapat papper du vill ha naturligtvis, skrapa mera om du tycker det ser ut att vara för lite.


 

Efter att ha gjort detta tyckte jag att det behövdes mera accenter för att få det att bli riktigt bra så då plockade jag fram mina Fluid chalk inkpads. Dvs. stämpeldynor. De är mjuka och lätta att jobba med. De torkar även blixtsnabbt så det är en fördel det med. Det finns även dynor som man måste embossa eller värma med varmluftspistol för att de ska torka, även de går naturligtvis att jobba med. Nu vill jag att det ska torka fort utan en massa extra jobb, så dessa är mitt val.




Du tar helt sonika dynan och duttar och drar längs med kanterna på pappret. Jag valde två färger. Först den röda dynan (Warm red) och sedan den som heter Dark Brown för att matta ner det hela lite. Här är en extrem närbild för att du ska se ordentligt. Jag valde att färga in bara det vita pappret, då jag tycket att det var det som behövde lite mera bearbetning.




Så här ser det då ut lite på håll.



Åter bilden "före".

 

 

Slutresultatet av denna layout blev så här.

Ett lätt sätt att få mera djup på sin layout med andra ord!

 


Kommentarer
Postat av: Christel

Jättebra beskrivning!!!

2008-06-18 @ 10:41:30
URL: http://christelscrappar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0