Göra blomrankor

Jag har en svaghet för blomrankor på mina layouter och får ofta frågan hur jag gör dem och för mig är det bara så självklart för de bara finns där men jag vet att allt är inte självklart för alla, jag kan tex knappt freestylescrappa som min dotter Ronja tycker är meslätt så här kommer en beskrivning:

image179

Jag börjar att lägga ut grundblommorna (oftast de som kommer dominera rankan) och jag vill gärna ha dem lite ojämt, den börjar lite nedåt på vänstra sidan och är högre upp på den högra där den "slutar" just för att i naturen växer blommor utan mallar och vilt ;o)

image180

Här ser ni att rankan fick ändra karraktär och fler färger fick komma in och ta plats jag ändrar och ändrar fler gånger men tillslut föll det på plats och från början visste jag att jag ville ha med den underbara fjärilen (finns på RUSTA, vet inte om den är syrafri) i mitten så allt fick utgå från den.

image181

Så börjar det roliga med att sätta fast blommorna och börja dekorera, här har jag satt fast blommorna med brads som jag färgat in med Stickles (finns i webbutiken), även fjärilen fick en rejäl omgång med glitter och bling.

image182

Här har jag valt att leka med lite QK-figurer i rankan, midsommarstången finns i webbutiken och den underbara dalahästen har Scrappiz-sara gjort, förra årets första aprilskämt på Scrappizbloggen var att det var svenska QK-dies på (då hade inte de svenska kommit än) gång bla denna vackra dalahäst och jag gick utan minsta eftertanke på det skämtet och ett tag efter så kom denna fina lilla dalahäst hemflyttandes till mig via en RAK.

image183

Här är rankan i sin helhet

image184

Och så här vart layouten när den vart klar, hoppas nu att få se en massa rankor i bloggar och gallerier!
/LenaS

Kommentarer
Postat av: Linda

Helt underbar!!

2008-06-02 @ 14:32:19
URL: http://lindaspysselblogg.blogspot.com/
Postat av: Lucienne

Jag säger detsamma

2008-06-02 @ 19:30:33
Postat av: Anneli Rosinski

Mycket vackert. Har själv många blommor, men använder dem sällan. Tack för inspirationen.

2008-06-02 @ 22:36:55
Postat av: Pia

Ja verkligen fin, kan bara hålla med alla er andra!

2008-06-03 @ 21:16:52
URL: http://www.piakron.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0