Första delen i en artikelserie om stämpeldynor.

Stämpeldynor är för mig personligen är dessa en av sakerna som får mig att se i kors och dregla när jag upptäcker nya stämpeldynor och deras möjligheter.
I denna artikelserie tänkte jag gå genom de olika stämpeldynornas egenskaper på ett ytligt och lätt sätt.
Och så kommer jag att nämna vad man kan göra med dem med. Jag kommer bara att gå genom detta väldigt ytligt för det finns så mycket mera i stämpeldynornas värld.

Några viktiga saker att tänka på innan man köper sin första stämpeldyna.

*Vad ska man använda dynan på?
Foton, matta papper och strukturerade, glatta och blanka papper, tyg, disktrasa?
*Hur ska dynan användas?
Ska den användas till att färga in detaljrika stämplar, texter, motivstämplar?
Vissa stämplar kräver blötare dynor medans vissa funkar bättre på torra och hårdare dynor.
*Vilka färger tror du att du kommer att ha mest nytta av?
*Embossa eller inte? * Spelar dynans torktid någon roll eller inte?
* Ska du färglägga ditt motiv? Och i sådant fall med vad?
Alkoholbaserade pennor eller med distresser och annat vattenbaserat?
*Vad mera kan man göra med stämpeldynor?

Och så går jag genom några märken med tills sist.
Jag kommer att gå genom 2-3 frågor två fredagar framöver.


Ja som ni märker så är det många frågor som dyker upp.
Mitt första och bästa råd är om ni har möjlighet, testa flera olika dynor.
Är ni på en träff, ta möjligheten att testa och se vad ni trivs med. Detta underlättar väldigt mycket och man får en viss känsla av vad som man själv trivs med. Det skiljer sig mellan märken även om de skulle ha samma grundfunktioner.

Fråga 1) Detta är en av de viktigaste frågorna som man kan ställa sig själv när man köper dyna. Vad ska man använda dem på. Vill man använda dem för att stämpla på glatta ytor som fotopapper, OH papper, glas, metall m.m. Den klassiska dynan för detta är stazon dynorna.
De klarar av allt detta som nämnas ovan och utan att värmas. Men på grund av detta är de lite speciella med. De färgar in clearstamps så att de blir väldigt ”fula”. Även om detta inte påverkar stämplingsförmågan efter vad jag har märkt. Jag har för mig att jag har läst någonstans att de kan förstöra clearstamps men jag har inte märkt av detta själv. Man måste även ha en StazOn rengörningen, de andra märken funkar inte.Nu har jag visserligen inte testat alla rengörningsprodukter på marknaden. Men baserat på dem som har jag testat.

I början av sommaren så kom det även ett annat alternativ till StazOn dynorna ifrån Ranger som har Adirondack® Pigment Inks som efter värmning går att använda på glatta ytor med. Jag har dock inte testat dessa själv ännu så jag får återkomma med en närmare beskrivning av dessa.

Till halvblanka och strukturerade papper som t.ex. CS eller akvarell så passar nästan alla bra. Här är det mera frågan om vad du göra med det stämplade som spelar roll.

Vilket leder oss till nästa fråga.
Fråga 2) Om man bara ska stämpla textstämplar och mera scrapinspirerande stämplar som inte ska färgläggas så hade jag köpt en Memories stämpeldyna med en refill. Denna dyna går även dock att använda ihop med vattenbaserade färgläggningsmetoder. Så det är verkligen en bra allrounddyna.
Plus att den finns i en hel massa fina andra färger när man börjar se omkring efter andra färg än svart med. Som jag nämnde ovan så funkar Memories dyna väldigt bra till när det gäller motiv som ska färgläggas med vattenbaserade tekniker.
Men även Versa fine funkar med väldigt bra till detta ändamål. Som är en mjukare dyna som funkar bättre till stämplar som kräver lite mera ink på sig för att bli bra.
Om man däremot ska färglägga motiven med alkoholbaserade pennor så måste man använda sig av vattenbaserade stämpeldynor. Då alkoholen löser upp sig annars i stämpeldynans ink. Vilket innebär att när du målar så kommer du att dra med dig det svarta (nu antar jag att du använder en svart stämpeldyna) ifrån kanterna. Vilket i vissa fall kan bli snyggt men ja inte alltid. Dynor som passar till detta är distress, impress (eller Memento som de heter ifrån och med ”nu”). Sen ska man inte glömma att det faktiskt går att färglägga med stämpeldynorna i sig själv. Genom en vattenpensel så kan du hämta upp inket ifrån dynan och sen måla på. Det går även att göra med en vanlig pensel men jag tycker att det är mycket svårare personligen.
Plus att med de vattenlösliga dynorna så kan man göra egna bakgrunder och annat kul genom att använda sig att de reagerar med vatten. Men detta återkommer jag till senare.



Nästa fredag kommer fortsättning.. :)

Och som avslutning lite bilder på några av mina stämpeldynor:




// Linda A

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0