Vad är Shabby Chic?

En shabby chic Lo är allt annat än "shabby". Den är varm, välkomnande och mysig. Papperna ser välanvända lite slitna ut.
En shabby chic Lo är lätt att göra. Det handlar bara om att våga. Våga ex skrynkla pappret eller sandpappra på det osv.
Ett bra tips är att börja med papper som man inte är så rädd om. Kolla in på Grodans reahörna och köp på dig några extra billiga papper för att testa olika tekniker på.
Alla färger passar på en shabby chic Lo. Du kan blanda färger, olika papperssorter och dekorationer. Den kan innehålla ALLT du älskar och kommer att se "chic" ut!
Många papperstillverkare gör redan papper som ser lite slitna ut. Om inte så följer här nedan lite tips på vad du kan göra för att få till det slitna, mysiga utseendet på din Lo:

¤ Skynkla ihop pappret till en liten boll. veckla försiktigt ut det igen.

¤ Spraya vatten på pappret. Skrynkla sedan ihop det till en boll och veckla ut det. Lägg pappret mellan 2 handdukar och stryk det torrt på låg värme.

¤ Dra ett grövre sandpapper ett par gånger över pappret för att repa till det lite.

¤ Dra med en vass sax el. nagelfil längst papprets kanter och ruffa till det lite. Gör lite extra hack här och där.

¤ Chalka kanterna på dina papper. Jag brukar använda chestnut roan för att få till den rätta antika känslan.

¤ Riv pappret antingen med en rivlinjal eller för hand. Tänk på att pappret får olika utseende beroende på vilket håll du river. River du pappret mot dig får du en intressant vit kant som du sedan kan chalka.

¤ Använd gärna wellpapp eller jute på din Lo.

¤ Lager på lager principen passar utmärkt på en Shabby chic Lo.

¤ En krakilerad yta är snyggt.


Så här gjorde jag med papper som jag hittade i Luciennes gömmor. Om du kommer till affären så ta dig tid till att titta i hennes papperslådor. Där kan man hitta mycket!

 
Här har jag rivit pappret för hand i den storleken som jag ville ha. Sedan har jag skrynklat ihop det ett par gånger och dragit med sandpapper över pappret ett par gånger.



För att få lite extra slitet utseende har jag dragit med chalk längst kanterna och lite här och där på pappret.
Jag har även använt saxen för att göra lite hack längst kanterna.

Här ser ni min tolkning av en shabby chic Lo:



Lite lager på lager, blommor, swirl och ett gammalt skärp som jag tyckte fästena var så fina på!
Var inte rädda för att "ruffa" till fotot lite också. Det ger det lilla extra på en shabby chic Lo.

Kort är jättekul att göra i denna stilen. Spillbitar har man gott om så bara fyll på och para ihop allt som passar!



En shabby chic Lo är intressant och man kan ofta titta på den i evigheter och upptäcka nya saker. Lo:n är ofta fylld med massor av papper och olika dekorationer. Blommor, band, knappar, brads, eyelets ja allt man kan tänka sig.
Sååå:
Låt fantasin flöda och skapa en fantastisk shabby chic Lo eller kort.
SLÖSA med dekorationer och papper!!!

Glöm inte att vara med och tävla på forumet.
Nästa Onsdag kommer den avslutande artikeln om olika stilar och den kommer att handla om Freestyle!

Scrappa på!

Kram Christel


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0