Hur du gör ett Mappkort

Hej!
Jag tänkte visa er hur man gör ett mappkort.

Börja med att dela ett Cardstock på mitten.


Sedan byter du till scoringskäraren på din skärmaskin och gör ett veck vid 6 cm på ena sidan och vid 10 cm på den andra sidan.


Skär ut 2 bitar av CS som mäter 7 cm x 5,5 cm

Vik dem så de ser ut som ett M


Skär sedan ut i mönsterpapper 1 bit 14,5 x 5,5 cm
2 bitar 14,5 x 9,5 cm
1 bit  14 ,5 x 9,5 cm (Denna biten ska sättas fast på insidan av kortet innan du sätter fast mappbitarna)



Sätt fast den bit som ska vara på insidan av kortet, sedan fäster du mappbitarna. (de som ser ut som ett M)



Fundera ut hur du vill ha fästannordningen. (som du knyter ihop och stänger kortet med)
Antingen fäster du 2 band under biten 14,5 x 5,5cm och under biten 14,5 x 9,5 cm som ska va på framsidan eller sätter du fast ett band runt hela kortet med limtejp när du är klar. Det finns säkert en massa olika sätt att hålla ihop kortet på detta var 2 förslag!

Nu är kortet färdigt att dekoreras!



Så här blev mitt kort färdigt:



Insidan:



Som fästannordning på detta kortet har jag satt 2 sidenband på vardera sida.

Här kommer ett annat kort där jag har gjort den andra fästannordningen:



Insidan:



Det roliga med ett mappkort är att i fickan kan man stoppa ner lite av varje. I Fars Dag kortet har jag lagt i 2 choklad till gottegrisen som ska få det!!!

Lycka till med era mappkort!

Scrappa på!

Kramar Christel

Kommentarer
Postat av: Anneli Rosinski

Vilka fina kort! Tack för förslaget. Ett sådant fint kort skulle man vilja ge sin far. Är rädd att tiden inte räcker till. Kan vara glad om jag får ihop ett enkelt egenhändigt kort. Du gör många fina alster Christel. Jag längtar till nästa nummer av Scrapbooking-mm. Har sett att du skall vara med.

2008-10-30 @ 22:21:52
Postat av: Lena Löfgren

Åhh vilken bra idé till farsdag.Det ska jag göra:)

Tack

2008-11-05 @ 10:20:25
URL: http://lena1971.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0