Stämpeldynor del två.

Dessa tre frågor kommer att besvaras i denna artikel:
*Vilka färger tror du att du kommer att ha mest nytta av?
*Embossa eller inte?
* Spelar dynans torktid någon roll eller inte?


Fråga 1: Vilka färger tror du att du får användning av. Ja detta är en otroligt svår fråga att besvara men jag tror ändå att man oftast använder fler färger än man tror. Oavsett om man scrappar eller om man är kortmakare. Det finns en mycket större användning än vad man kan tro först. Förutom att stämpla rakt upp och ner i olika färger så kan man göra egna bakgrunder, färglägga motiv, inka kanter osv.

Utöver den självklara svart så skulle jag personligen satsa på en gul dyna, en röd dyna, en brun dyna, en hudfärgad (om du ska färglägga sådant motiv), en grön dyna och en grå dyna. Jag personligen använder inte så mycket metallfärger men om man gör det så är en silverdyna och guld väldigt bra att ha.

Fråga 2: Ja här måste man ju själv bestämma sig om man tror att man kommer att embossa. Jag personligen föredrar Versamark dyna. (som jag av någon anledning har börjat kalla watermark dynan.. *s* vilket leder till att folk inte förstår vad jag menar. ) Den är väldigt bra att embossa med samtidigt som du kan göra vattentryck med den vilket är himla läckert.

Men även versacolor dynorna går att embossa med och de som är gjorda enbart för embossa. Ranger har en, de som gör Versa produkterna har en med om jag inte minns fel.

Men jag har märkt att många av de väl ifyllda dynorna oftast går att embossa med om man är snabb. Jag har inte testa alla märken nu så jag garanterar inte resultatet men som sagt. Det kan vara värt att testa om man inte har något annat hemma.

Fråga 3: Spelar dynans torktid någon roll eller inte? Ja den spelar stor roll beroende på om du vill embossa eller inte. Torkar den för fort så blir det svårt att embossa med den.

Om jag ska stämpla motiv eller texter som inte ska embossa föredrar jag alla gånger en snabb torkande dyna, då jag gärna drar med mina händer i det hela annars och så blir det svårare att färglägga motiv med ett blött motiv. Detta kan man undvika genom att värma avtrycket men jag har inte tålamodet till att göra något sådant varje gång som jag använder min dyna. Fröken lat är mitt andra namn. *skrattar*

 

All viktig infomeration hittar man på baksidorna av dynor så det är väl värt att ta sig tiden att läsa den. Det kan verkar omständigt i början men med tiden så lär man sig.

Några viktiga ord att lägga på minnet:


Dye ink: Är ink (bläck, stämpeldyna) som torkar fort. Kan vara både vattenfast eller inte.

Pigement: Torkar långsammare och passar bra för att embossa med.

Vattenfast: Ja som namnet avslöjar så är detta bläcket vattenfast och är alkoholbaserad (oftast efter vad jag vet) och går där med bra att använda när man ska måla motiv med färgläggningsmetoder med vatten i sig. Som t.ex. akvarellfärger, distresser, vattenlösliga tusch.

Vattenlöslig: Vatten löser upp detta bläck och därför går det inte att använda speciellt bra när man ska stämpla motiv som ska målas med färgläggningsmetoder med vatten i sig. (beroende på vad för utseende man är ute efter dock) Går väldigt bra att använda detta bläck för att måla med dock, göra egna bakgrunder med vatten. (går genom detta mera senare.) Dessa dynor används ihop med alkoholbaserade tuschpennor.


Detta var del 2 av artikeln i nästa går jag genom den sista frågan, några märken och vad man kan göra med de olika dynorna. Alla frågorna hittar ni i del ett av artikel serien.

Ber om ursäkt för att denna artikel kommer upp idag lördag istället för fredag men min datan gick sönder och jag fick först tillgång till den idag.

//Linda A


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0