Stämpeldynor sista delen.

Ja ni, detta börjar bli pinsamt men jag glömde helt enkelt att lägga upp artikeln igår. Tur att jag snart ska åka på ”semester”. *skrattar* Dessa är de frågorna som jag ska gå genom i den avslutande artikeln om stämpeldynor. * Spelar dynans torktid någon roll eller inte?

* Ska du färglägga ditt motiv? Och i sådant fall med vad? Alkoholbaserade pennor eller med distresser och annat vattenbaserat?

Så vi kör på hårt och börjar direkt.

Spelar dynans torktid någon roll eller inte? Ja, det beror ju mycket på hur du är som person (läs hur stort ditt tålamod är) och som vanligt vad du har tänkt göra. Men som jag ser det så är det bara fördelar med att inket torkar fort oftast.
Enda gången det är bra för min del är när det gäller embossa och visserligen kan det vara en fördel med om du ska göra egna bakgrunder, för då är det bra om färgerna till en viss del kan glida in varandra.
Självklart lite beroende på tycke och smak här. Men jag tycker att färgerna blir mjukare på det sättet.

Som vi gick genom förra gången så är det dye ink som torkar fortare och Pigment som torkar långsammare och i vissa fall kan behöva värmas för att fästa. Och så vidare till nästa fråga som ligger mig nära om hjärtat.

* Ska du färglägga ditt motiv? Och i sådant fall med vad? Alkoholbaserade pennor eller med distresser och annat vattenbaserat? Detta styr ditt val av stämpeldyna rätt mycket. I första hand så måste du veta vad du ska färglägga med, vad du bestämmer dig för att färglägga med är som vanligt smakfråga men kanske också till en viss del beroende på vad för utseende du vill ha på motivet. Men det är litet av en annan historia som vi får ta upp någon annan gång. Jag ska bara dela upp det hela väldigt ytligt.

*Vattenbaserade färgläggningsmetoder
*Alkoholbaserade färgläggningsmetoder

Om du väljer att färglägga med en metod som är vattenbaserad (t.ex. distresser, akvarell m.m.) så måste dynan som du färglägger med vara vattenfast. Annars kommer du att dra ut kanterna på motivet och det blandas upp i din ”färg”.
Detta behöver visserligen inte vara något negativt alla gånger men oftast vill man ju inte göra detta. Dynor som passar till detta är t.ex. stazon, memories dynor m.m.

Om du däremot ska måla med färgläggningsmetoder som är alkholbaserade (t.ex. ProMarker pennor, copic markers m.m.) så måste du ha en dyna som är vattenlöslig. Annars kommer kanterna att lösas upp på samma sätt som ovan. Ex på vattenlösliga dynor är distressdynor, Adirondack dynorna, impress dynorna (momento nu). Det kan vara värt att testa alla sorter med vattenlösliga dynor som du kommer över, då färgerna skiljer sig åt.


Nu tänkte jag gå genom mina favoritdynor lite närmare.

*Memories stämpeldyna, svart. Denna dyna är en snabb torkande dyna som är vattenfast. Själv ”dynan” är hård. Vilket enligt mig för det enklare att infärga in stämplar. (inte alla vissa kräver en blötare dyna, men jag återkommer till detta) Denna dyna går dock ej att använda ihop med alkoholbaserade pennor som Pro Markers och Copics. Då de löser upp varandra och man drar ut den svarta ”konturen” med dessa. Dessa går även inte att embossa med, då de torkar för snabbt. Ev att det skulle gå med en väldigt väl infärgad dyna. Jag skulle även rekommendera att köpa en refill, de speciellt de svarta dynorna går åt rätt mycket. Och en infärgad dyna gör skillnad. Även om de är dryga. Om jag skulle rekommenderar en till färg ur denna ”familj” så skulle jag rekommendera den vita, för den är riktigt bra och syns riktigt bra på svarta/mörka bakgrunder.


*Distressdynorna: Är en serie dye inks ifrån Rangers, finns i 24 färger. Används som namnet antyder för att distressa (?) med. Vilket innebär att man ger ett föremål ett gammalt och slitet utseende. Men går även väldigt bra att stämpla med och även embossa om man är snabb. Det finns även refiller tills dessa och här i Sverige används dem mycket till för att färglägga stämplade motiv. Genom att ta en droppe och sen med en vattenpensel eller en vanlig pensel med vatten i tunna ut färgen och använda den som vattenfärg. Med vattenpenseln kan du även hämta upp färgen ifrån stämpeldynan direkt. Dessa dynor är vattenbaserade och funkar därmed inte att måla med akvarellfärger eller annat som innehåller mycket vatten då vatten löser upp dem. Men däremot funkar de bra att användas ihop med alkoholbaserade pennor. Man kan även använda dessa för att skapa egna bakgrunder med hjälp av vatten i liten sprayflaska som man sprayar ut på pappret. Och sen trycker man stämpeldynan eller tar en sminksvamp och duttar ut färgen med.

*Adirondack, även dessa kommer ifrån Rangers och finns i tre olika färguppsättningar som delas in i Earthtones, Lights och Brights. Det viktiga är att här är att dessa dynor är vattenlösliga och går väldigt bra att använda ihop med pro makers och andra alkoholbaserade tuschpennor. *Stazon, finns i flera läckra färger och den stora fördelen med dessa dynor är att de går att stämpla på ”allt”. De fastnar på glas, plats m.m.


Vad kan man göra med stämpeldynor:
*Stämpel rakt och upp och ren. Här glöms det gärna bort att det faktiskt går bra att stämpla med flera färger än bara svart. Jag själv är dålig på detta så jag försöker ha det i bakhuvudet och har blivit mycket bättre på detta.
* Stämpla på foton, OH plast och andra glatta material.
*Göra egna bakgrunder med inket ifrån stämpeldynorna. Det finns en massa olika tekniker här men det lämnar jag där hän just nu. Kanske att det kommer något om det i framtiden.
*Färglägga motiv med de vattenlösliga dynorna.
*Embossa
*Färga in kanter och material. Ja kort sagt det finns massor.


Nu ska jag försöka avsluta detta med ett få väl valda ord. Mitt största tips är helt att testa er på och ”leka” med färgerna. Och testa gärna så många olika dynor som ni kan, även om de har samma grundegenskaper så skiljer så det sig ofta en hel del i mellan dynorna ändå. Hoppas att denna artikelserie har gett er något.

På återseende// Linda

Kommentarer
Postat av: Lo

godmorgon! sovit gott?

2008-09-20 @ 09:56:22
URL: http://loem.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0