Färga med kaffe av Lilo

I flera norska bloggar har jag sett hur man färgat med kaffe. Detta verkade spännande tyckte jag och hoppades att det inte var något "norgeskämt". ;)

Jag plockade fram de saker jag ville färga in med kaffe:


Mina tags skrynklade jag till lite.


Jag blandade kaffepulver (snabbkaffe) med kokhett vatten. Det fungerar allra bäst med pulverkaffe, typ nescafe. Jag har även testat med att brygga vanligt kaffe och det går det med, men färgar inte in lika bra. Häll kaffet i en form och så i med det du ska färga. Låt detta ligga i blöt i några timmar.



Efter en dag i blöt plockade jag upp allt och lade på tork över natten. Några blommor och blad åkte ner i kaffet också. De blev inte så bruna, men ändrade färg och den skarpa färgen jag inte ville ha försvann faktiskt.


Här nedan ser ni det färdiga resultatet:


Självklart måste jag prova att scrappa med mina saker. Här en LO på sonen för några somrar sedan.


Närbild på färgade saker:

Prova detta tycker jag! Det var riktigt kul! Och det doftade så gott av kaffe när scrapsakerna låg och drog åt sig färgen.

/Lilo

Kommentarer
Postat av: Carina

Riktigt snyggt, Lilo!

Har åxå sett att flera har färgat i kaffe men inte blivit färdig att prova - nu bara måste jag!

2010-02-28 @ 11:24:41
Postat av: Lucienne

Mycket fint Lilo, tjusiga LO:s oxå.

Och Carina du har lite Nescafe kvar i burken hos mig.

Kramar,

Lucienne

2010-02-28 @ 12:37:12
Postat av: Anneli

Mycket fint Lilo! jag gick en kurs hos Lucienne som Christel höll i, där vi färgade med kaffe. Vi fick lära oss att innan sakerna torkade "tappade" man några korn av snabbkaffet på sakerna. Prova det nästa gång. Det blir en fin effekt.

2010-02-28 @ 15:11:13
Postat av: Carina

Då kan du färga med det kaffet, Lucienne, eller drick upp det. Jag har massor här hemma, det kan ni åxå få komma å dricka om ni har tid å lust nån dag, du å Bertil. PS! Jag har "riktigt" kaffe åxå om det lockar mer! Stor kram!

2010-02-28 @ 18:32:05
Postat av: Lilo

Tack Anneli! Jag hällde i lite pulver mot slutet men rörde runt. Jag ska testa det du skrev om nästa gång! =)

2010-02-28 @ 18:48:07
URL: http://liloscrap.blogspot.com
Postat av: moma

Kan man verkligen ha papper i vatten så länge som ett dygn? Det hade jag aldrig vågat...

2010-02-28 @ 21:00:59
URL: http://monma.blogspot.com
Postat av: Cath.

Oj, så läckert! Jag har bara färgat in spets med distresser förut men det där verkar ju riktigt kul!Häftigt att papperen funkar att ligga i blöt så länge!

Kram!

2010-02-28 @ 22:01:35
URL: http://cathspyssel.blogspot.com
Postat av: Lilo

Svar på fråga:

Jag hade mina, som jag skrev, i blöt flera timmar. Gjorde ordning blandning på morgonen och i med allt och så lade jag allt på tork på kvällen. Dagen efter var det redo att använda. Tags är ju ganska tjocka. Jag färgade även kakservietter, de höll. En gick pyttelite sönder men den petade jag på när den låg i blöt för att jag var för nyfiken. ;)

2010-02-28 @ 22:53:05
URL: http://liloscrap.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0